مژده كه جشن سده آمد كنون

>> ۹ بهمن ۱۳۸۷


مژده که جشن سده آمد کنون- گشت زمستان همه جا لاله گون
(آرش نورافروز)

جشن «سَـدَه» بزرگ‌ترین جشن‌ آتش و یكی از كهن‌ترین آیین‌های شناخته شده در ایران باستان است. در این جشن در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه، همه مردمانِ سرزمین‌های ایرانی بر بلندای كوه‌ها و بام خانه‌ها، آتش‌هایی برمی‌افروخته و هنوز هم كم‌‌وبیش بر می‌افروزند. مردمان نواحی مختلف در كنار شعله‌های آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرودها و ترانه‌های گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را می‌كنند. همچنین در برخی نواحی، به جشن‌خوانی، بازی‌ها و نمایش‌های دسته‌جمعی نیز می‌پردازند. (منبع: ویکیپدیا)

از اسطوره هاي جشن سده تنها يكي به پيدايش آتش اشاره دارد. فردوسي مي گويد: هوشنگ پادشاه پيشدادي، كه شيوه كشت و كار، كندن كاريز، كاشتن درخت … را به او نسبت مي دهند، روزي در دامنه كوه ماري ديد و سنگ برگرفت و به سوي مار انداخت و مار فرار كرد. اما از برخورد سنگها جرقه اي زد و آتش پديدار شد. هم در كتاب “التفهيم” و هم “آثارالباقيه” ابوريحان، از پديد آمدن آتش سخني نيست بلكه آنرا افروختن آتش بر بامها مي داند كه به دستور فريدون انجام گرفت و در نوروزنامه آمده است كه : “آفريدون … همان روز كه ضحاك بگرفت جشن سده برنهاد و مردمان كه از جور و ستم ضحاك رسته بودند، پسنديدند و از جهت فال نيك، آن روز را جشن كردندي و هر سال تا به امروز، آيين آن پادشاهان نيك عهد را در ايران و دور آن به جاي مي آورند.” (منبع: فرهنگسرا)

شاد و پیروز باد بر شما این جشن باستانی

Read more...

این گربه داره چی میخوره؟!

>> ۱۶ دی ۱۳۸۷



چه کیفی هم کرده! ببینید:

Read more...

کتاب پیام کوتاه، کتاب پیامک، بانک اس ام اس، اس ام اس های زیبا،عاشقانه،عارفانه،لطیفه و طنز، سرکاری، احادیث پیامبر و ائمه، کلام بزرگان، دکتر شریعتی و ...

ليست وبلاگهای به روز شده

2del Website

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

بالا